Azərbaycanın görkəmli ziyalısı Həsən bəy Zərdabi 28 iyun 1837-ci ildə Göyçay qəzasının Zərdab kəndində anadan olub. Orta təhsilini Şamaxı şəhərində başlayaraq Tiflisdə tamamlayıb. 1861-ci ildə Moskva Universitetinə daxil olub, dörd il sonra həmin universitetin təbiət-riyaziyyat fakültəsini bitirib.
Ali təhsil ocağında oxuduğu zaman tələbələr arasında seçildiyinə görə fakültəni əla qiymətlərlə başa vurduqdan sonra elmi iş üçün universitetdə saxlanmasına qərar verilib. Fəqət vətəninə olan sevgisi, xalqına, millətinə xidmət etmək arzusu onu Azərbaycana çəkib gətirib. Bir müddət Qubada məhkəmədə işləyib, daha sonra 1869-cu ildə Bakıya gələrək burada orta məktəbdə təbiətdən dərs deməyə başlayıb. Mütərəqqi fikirləri səbəbilə dəfələrlə təqib edildiyinə görə müəllimlikdən əl çəkib, xalqı üçün geniş mədəni tədbirlər həyata keçirmək üçün fəaliyyətə başlayıb. Evlərində keçirilən şeir və musiqi həvəskarlarının məclisi onda dərin iz buraxıb.
Azərbaycanın mərkəzi şəhəri kimi Bakının sürətli inkişafı Həsən bəydə milli mətbuatın yaranma zərurətini yaradıb. Ana dilində qəzetə böyük ehtiyac olduğunu dərk edən Həsən bəy Zərdabi qəzet çap etmək üçün hökumətə müraciət edib. Bununla əlaqədar xeyli zəhmətdən sonra 22 iyul 1875-ci ildə Bakıda qubernator mətbəəsində Azərbaycan dilində "Əkinçi" qəzetinin nəşrinə müvəffəq olub. Bu qəzetdə Azərbaycan milli mətbuatının əsası qoyulub. 22 iyul 1875-ci ildən 1877-ci ilin 29 sentyabr ayına qədər çapını davam etdirən "Əkinçi" qəzeti ayda iki dəfə 300-400 tirajla nəşr olunub. Bu illər ərzində qəzetin 56 nömrəsi işıq üzü görüb.
"Əkinçi" qəzetinin dəsti-xətti əsasən bir ideya üzərində qurulub. Həsən bəy Zərdabi və onunla birlikdə bu qəzetdə çalışan bir sıra maarifpərvər demokrat naşirlər Şərqin geriliyini, ətalət və süstlüyünü həqiqi azadlığın olmamasında görürdü. Onlar öz sözlərini, dolayı yolla olsa da, bu qəzet vasitəsilə xalqa çatdıra bilirdilər. O dövrdə xalqın başa düşəcəyi sadə dildə yazılan fikirlərin səslənməsi Azərbaycanı əsarət altında saxlayan imperiya məmurlarını ciddi narahat edirdi.
İlk mətbu orqan kimi "Əkinçi" öz əsas ideyasına uyğun olaraq incəsənət və ədəbiyyata da aid yeni demokratik tələbləri irəli sürürdü. Azərbaycanın böyük dramaturqu Nəcəf bəy Vəzirov, köhnə şeirlərlə yanaşı, şairləri müasir həyatdan yazmağa, xalqı cəhalət və qəflət yuxusundan ayıltmağa, müasir ruhda tərbiyə etməyə çağırırdı. Bununla Zərdabinin səsinə Azərbaycanın bir çox görkəmli, maarifpərvər insanları səs verirdi. Təbii ki, bu cür demokratik məqalələrindən sonra çarizmin diqtəsi ilə özlərini "ziyalı" sayan bəzi üzdəniraq insanlar yerbəyerdən "Əkinçi"nin üzərinə hücuma keçirdilər. 1877-ci il sentyabr ayının 29-da "Əkinçi" qəzeti öz nəşrini dayandırmağa məcbur oldu. Azərbaycan milli mətbuatının ilk qaranquşu olan bu qəzet iki illik ömür yaşasa da, xalqın milli və müasir ruhda tərbiyə olunmasında çox böyük rol oynadı. Maarifçi və demokratik ideyaların carçısı olan "Əkinçi" realist Azərbaycan ədəbiyyatının inkişafında müstəsna xidmətlər göstərdi. Məhz buna görə də belə tərəqqipərvər qəzet mürtəce, işğalçı bir rejimin əsarəti altında çox yaşaya bilmədi. Çünki bu qəzet kəndlilərin ağır həyat şəraitini, onların yarıac-yarıtox dolanmalarını qabarıq şəkildə oxucuların nəzərinə çatdırırdı.
Onu da qeyd edək ki, qəzetə "Əkinçi" adı təsadüfən verilməmişdi. Bu adda qəzetin kənd təsərrüfatı təmayüllü olmasını düşünmək sadəlöhvlük olardı. Həmin ad altında dərin və böyük rəmzi məna, geniş və əhatəli fəaliyyət proqramı nəzərdə tutulmuşdu. Qəzeti nəşr etməkdə əsas məqsəd həmvətənlərinin qəlbinə, şüuruna maarif, elm, mədəniyyət toxumu səpməkdən ibarət idi. Başqa sözlə, maarif, təhsil əkinçi üçün ən böyük meydan, münbit tarla şüurunu milli biganəlik, nadanlıq və cəhalətin "alaq otları" basmış geniş kütlə, savadsız xalq ola bilərdi.
Bu da bir həqiqətdir ki, "Əkinçi" qəzeti fəaliyyət göstərdiyi 2 ildə özünün müqəddəs amalına - xalqın maariflənməsinə ləyaqətlə xidmət etdi. O, qısa bir zamanda xalq maarifi və mədəniyyətinin, ana dilli məktəblərinin böyük carçısı oldu. "Əkinçi" bağlansa da, onun əkdiyi maarif, elm və mədəniyyət toxumları öz bəhrəsini verdi: yeni-yeni məktəblər açıldı, qəzetlər yarandı... "Əkinçi"nin davamçısı, türk dilində ikinci qəzet olan "Tərcüman" Həsən bəyin dostu, böyük türkçü İsmayıl bəy Qaspıralının redaktorluğu ilə nəşrə başladı. Bu qəzetin nəşrini Həsən bəy Zərdabi türkçülüyün bayramı kimi qarşıladı.
Bir müddət işsiz qalan Həsən bəy Zərdabi 1880-cı ildən doğulduğu Zərdab kəndində 16 il sürgün həyatı yaşamalı olur. Böyük ömrün bu illəri də doğma xalqa xidmətdə keçir. Mühafizəkarların fitnə-fəsadlarına, acı tənələrinə mərdliklə dözən Həsən bəy burada da maarifçilik əməllərini davam etdirir, müxtəlif qəzetlərə məqalələr yazıb göndərir. Fəqət düşmənləri onu "şapkalı rus," "sünni Həsən bəy" adlandırıb nüfuzdan salmaq istəyirdilər. Yeri gəlmişkən onu da qeyd edək ki, Həsən bəy hökumət idarələrində göstərdiyi xidmətlərə görə "Müqəddəs Anna" qızıl medalı ilə təltif olunmuşdu. Fəqət onu heç zaman yaxasına taxmamışdı. Hətta Qafqazın sərdarı Bakıya gələndə xaç şəkilli medalı döşünə taxmamaq üçün özünü xəstəliyə vurub mərasimə getməmişdi. Bəli, Həsən bəy rus təhsilli olsa da, milli ruhlu, vətənpərvər bir ziyalı idi, əsl müsəlman təəssübkeşi idi.
Uzun ayrılıqdan sonra Həsən bəy Zərdabi 1896-cı ildə uşaqlarının təhsillərini davam etdirmələri üçün Bakıya köçür. Əvvəl "Kaspi" qəzetində işləməyə başlayır. Çox keçmir ki, Bakı Şəhər Dumasına deputat seçilir, maarif komissiyasının üzvü olur. O, hər zaman Dumanın iclaslarında şəhərin uzaq məhəllələrində məktəb və xəstəxana açılması məsələsini qaldırır, çox zaman onun müsbət həllinə nail olurdu. Təsadüfi deyil ki, onun deputatlıq vaxtında Azərbaycan məktəblərinin sayı üçdən on altıya yüksəlmişdi. Həsən bəy həmin məktəblərdə ana dili tədrisinin həcmini artırmaq üçün daim mübarizə aparırdı, Bakıdakı xeyriyyə cəmiyyətlərinin işində yaxından iştirak edirdi. XIX əsrin sonu - XX əsrin əvvəllərində Bakıda milli ziyalıların bir araya gəlməsində, vahid milli Azərbaycan ideyası ətrafında birləşməsində Həsən bəy Zərdabinin müstəsna rolu olub.
Bu dövrdə onun qadın təhsili ilə bağlı ideyalarının gerçəkləşməsi istiqamətində mühüm hadisələr baş verir. Böyük mesenat Hacı Zeynalabdin Tağıyevin məliyyə dəstəyi və Həsən bəy Zərdabinin məsləhəti ilə 1901-ci ildə Bakıda Aleksandra Fyodorovna adına rus-müsəlman Qadın Məktəbi ("Tağıyev qız məktəbi") açılır. Bununla da böyük maarifçi Həsən bəy Zərdabinin uğrunda illərlə mübarizə apardığı azərbaycanlı qızlar üçün təhsil müəssisəsi yaratmaq ideyası reallaşır. Bu məktəbin açılmasında müstəsna rol oynayan Zərdabi həmin məktəbin nizamnaməsini də özü yazmış, məktəbin qəyyumlar şurasının üzvü seçilmişdi. Məktəbin ilk müdiri Həsən bəyin ömür-gün yoldaşı və silahdaşı Hənifə xanım Məlikova təyin edilmişdi.
Həsən bəy Zərdabi Azərbaycan qadınlarının maariflənməsinə xüsusi əhəmiyyət verib, 1901-ci ildə Bakıda azərbaycanlı qızlar üçün ilk məktəbin açılmasına böyük kömək göstərib. Gündəlik həyatında və işində xalqla sıx bağlı olub, asudə vaxtlarını xalq arasında keçirib, yeniyetmələri elmə, mədəniyyətə, maarifə həvəsləndirib, geniş ictimai fəaliyyət göstərib.
Onun apardığı təbliğatın nəticəsində Bakı gimnaziyasında oxuyan tələbələrin sayı xeyli çoxalıb.
Həsən bəy Zərdabi zəhmətkeş kütlələrin xoşbəxtlik və tərəqqisini elmdə görüb, elmin, təhsilin həyatla əlaqəsinə böyük əhəmiyyət verib. N.Nərimanovla birlikdə 1906-cı ildə Azərbaycan müəllimlərinin Bakıda keçirilən birinci qurultayının işində yaxından iştirak edib. Onun təşəbbüsü ilə Bakıda müəllimlərin II qurultayı çağırılıb. Bu qurultay zamanı o, xəstə olduğuna görə iclaslarda iştirak etməsə də, qurultaya təbrik məktubu göndərməyi unutmayıb.
Həsən bəy xəstə olduğu dövrlərdə də xalqın maarif və mədəniyyəti naminə məsləhətlərini əsirgəməyib. Fərhad Ağazadənin xatirələrinə görə, bir gün Üzeyir Hacıbəyov xəstə Həsən bəyi ziyarət etdikdə Həsən bəy əl işarələri ilə ondan bir opera yazmasını xahiş edib. Təklif məmnuniyyətlə qəbul edilib. Nəticədə, 1908-ci ildə "Leyli və Məcnun" operası yaranıb.
Həsən bəy Zərdabi həmişə əzilən və istismar olunan kütlələrin tərəfində olub. O, şəhərdə ehtiyacı olan şagirdlərə kömək etmək üçün Xeriyyə Cəmiyyəti yaradıb. Bütün gücünü cəmiyyətə daha çox üzv cəlb etməyə yönəldib. Çünki cəmiyyət o üzvlərin hesabına yaşamalı idi. Bu iş Həsən bəyə ağır gəlsə də, onun qəlbini əzsə də, geri çəkilməyib. Uğursuz günlərin birində hər yerdən əli üzülən Həsən bəy əldən düşmüş halda Bakı küçələrində çarəsiz gəzirmiş. Rədd cavabları gah soyuq nəzakətlə, gah həyasızcasına, gah da istehzalı gülüşlə olurmuş. Bəziləri xahişə gələn bu ziyalını inandırmağa çalışırmış ki, onun xahişi tam mənasızdır... Bəli, zavallı Həsən bəy "bu qızıl yuvalardan" çıxıb küləkli Bakı küçələrində "xeyirxahların" ona münasibətini düşünə-düşünə dolaşırmış. Birdən kiminsə onun qoluna toxunduğunu hiss edir. Başını qaldıranda qarşısında bir hambalın durduğunu görür. Hambalın 40-a yaxın yaşı olarmış. Günəşdən yanan üzü bürünc rəngdəymiş. Kürəyində palan, ayağında çarığ varmış. Hambal Həsən bəyə sevgi ilə baxırmış, üzündə də utancaq, çəkingən bir təbəssüm varmış. Hambal: "Eşitmişəm bizim uşaqları oxutmaq üçün pul yığırsan. Mən bir az qazanmışam. Budur, götür. Bilirəm, azdı, amma ürəkdəndi" - deyirş. Həsən bəy təəccübdən donub qalır. Bir xeyli danışa bilmir. Nəhayət, hambalın əlini sıxıb: "Çox sağ ol, dostum! Sən mənə o qədər pul verdin ki, onu mən həyatımda heç kimdən almamışam. Çünki sən nəyin varsa, hamısını verdin" - deyir və hambalın pulunu özünə qaytarır.
İctimai-siyasi problemlərlə yanaşı, əxlaq məsələləri də Zərdabinin fikrindən yayınmayıb. Əxlaq və etika məsələləri Zərdabinin dünyagörüşündə mühüm yer tutub. Onun əsərlərində cəmiyyətdə mövcud olan, bir-birinə fəsad təşkil edən sifətlər müqayisəli şəkildə qarşı-qarşıya qoyulurdu: bir tərəfdə zəhmətkeş təbəqə üçün xarakterik olan ən üstün əxlaqi cəhətlər, digər tərəfdə isə istismarçı siniflərə xas olan rüşvətxorluq, riyakarlıq, sərxoşluq kimi qeyri-insani keyfiyyətlər dururdu. Ömrünün sonunadək gərgin yaradıcılıq fəaliyyəti ilə məşğul olan Həsən bəy Zərdabi Azərbaycan xalqının tarixində milli teatrımızın banisi, mətbuatımızın yaradıcısı, ilk qız məktəbinin təsisçisi, Birinci Müəllimlər Qurultayının təşkilatçısı və sədri, görkəmli ictimai xadim və fədakar bir müəllim kimi daxil olub. Öz xalqına sədaqətlə xidmət etmək, xalqı maarifləndirmək, azadlıq hərəkatını canlandırmaq naminə yaşadığı dövrün bütün eybəcərliklərini, haqsızlıqlarını, xalqın zəhmətkeş təbəqələrini əzən, onları zülm altında inlədən feodal qəddarlıqlarını çəkinmədən yazılarında ifşa edən Həsən bəy Zərdabi zəngin ədəbi irsi və fəaliyyəti ilə Azərbaycan mədəniyyəti tarixinə yaddaşlardan silinməyən izlər qoyub getmiş böyük tarixi və ədəbi şəxsiyyətdir. Bu şəxsiyyətin xalqı qarşısındakı xidmətləri unudulmazdır!
Azərbaycan maarifçilik hərəkatının korifeylərindən olan Həsən bəy Zərdabi 1907-ci il noyabrın 28-də vəfat edib. Ertəsi gün böyük izdiham və təntənə ilə Bakıda Bibiheybət qəbristanlığında dəfn edilib. Onu da qeyd edək ki, 1948-ci ildə Bakıda Fəxri Xiyaban yaradılanda Zərdabinin qəbri ora köçürülüb.
Fazil QARAOĞLU
Ali təhsil ocağında oxuduğu zaman tələbələr arasında seçildiyinə görə fakültəni əla qiymətlərlə başa vurduqdan sonra elmi iş üçün universitetdə saxlanmasına qərar verilib. Fəqət vətəninə olan sevgisi, xalqına, millətinə xidmət etmək arzusu onu Azərbaycana çəkib gətirib. Bir müddət Qubada məhkəmədə işləyib, daha sonra 1869-cu ildə Bakıya gələrək burada orta məktəbdə təbiətdən dərs deməyə başlayıb. Mütərəqqi fikirləri səbəbilə dəfələrlə təqib edildiyinə görə müəllimlikdən əl çəkib, xalqı üçün geniş mədəni tədbirlər həyata keçirmək üçün fəaliyyətə başlayıb. Evlərində keçirilən şeir və musiqi həvəskarlarının məclisi onda dərin iz buraxıb.
Azərbaycanın mərkəzi şəhəri kimi Bakının sürətli inkişafı Həsən bəydə milli mətbuatın yaranma zərurətini yaradıb. Ana dilində qəzetə böyük ehtiyac olduğunu dərk edən Həsən bəy Zərdabi qəzet çap etmək üçün hökumətə müraciət edib. Bununla əlaqədar xeyli zəhmətdən sonra 22 iyul 1875-ci ildə Bakıda qubernator mətbəəsində Azərbaycan dilində "Əkinçi" qəzetinin nəşrinə müvəffəq olub. Bu qəzetdə Azərbaycan milli mətbuatının əsası qoyulub. 22 iyul 1875-ci ildən 1877-ci ilin 29 sentyabr ayına qədər çapını davam etdirən "Əkinçi" qəzeti ayda iki dəfə 300-400 tirajla nəşr olunub. Bu illər ərzində qəzetin 56 nömrəsi işıq üzü görüb.
"Əkinçi" qəzetinin dəsti-xətti əsasən bir ideya üzərində qurulub. Həsən bəy Zərdabi və onunla birlikdə bu qəzetdə çalışan bir sıra maarifpərvər demokrat naşirlər Şərqin geriliyini, ətalət və süstlüyünü həqiqi azadlığın olmamasında görürdü. Onlar öz sözlərini, dolayı yolla olsa da, bu qəzet vasitəsilə xalqa çatdıra bilirdilər. O dövrdə xalqın başa düşəcəyi sadə dildə yazılan fikirlərin səslənməsi Azərbaycanı əsarət altında saxlayan imperiya məmurlarını ciddi narahat edirdi.
İlk mətbu orqan kimi "Əkinçi" öz əsas ideyasına uyğun olaraq incəsənət və ədəbiyyata da aid yeni demokratik tələbləri irəli sürürdü. Azərbaycanın böyük dramaturqu Nəcəf bəy Vəzirov, köhnə şeirlərlə yanaşı, şairləri müasir həyatdan yazmağa, xalqı cəhalət və qəflət yuxusundan ayıltmağa, müasir ruhda tərbiyə etməyə çağırırdı. Bununla Zərdabinin səsinə Azərbaycanın bir çox görkəmli, maarifpərvər insanları səs verirdi. Təbii ki, bu cür demokratik məqalələrindən sonra çarizmin diqtəsi ilə özlərini "ziyalı" sayan bəzi üzdəniraq insanlar yerbəyerdən "Əkinçi"nin üzərinə hücuma keçirdilər. 1877-ci il sentyabr ayının 29-da "Əkinçi" qəzeti öz nəşrini dayandırmağa məcbur oldu. Azərbaycan milli mətbuatının ilk qaranquşu olan bu qəzet iki illik ömür yaşasa da, xalqın milli və müasir ruhda tərbiyə olunmasında çox böyük rol oynadı. Maarifçi və demokratik ideyaların carçısı olan "Əkinçi" realist Azərbaycan ədəbiyyatının inkişafında müstəsna xidmətlər göstərdi. Məhz buna görə də belə tərəqqipərvər qəzet mürtəce, işğalçı bir rejimin əsarəti altında çox yaşaya bilmədi. Çünki bu qəzet kəndlilərin ağır həyat şəraitini, onların yarıac-yarıtox dolanmalarını qabarıq şəkildə oxucuların nəzərinə çatdırırdı.
Onu da qeyd edək ki, qəzetə "Əkinçi" adı təsadüfən verilməmişdi. Bu adda qəzetin kənd təsərrüfatı təmayüllü olmasını düşünmək sadəlöhvlük olardı. Həmin ad altında dərin və böyük rəmzi məna, geniş və əhatəli fəaliyyət proqramı nəzərdə tutulmuşdu. Qəzeti nəşr etməkdə əsas məqsəd həmvətənlərinin qəlbinə, şüuruna maarif, elm, mədəniyyət toxumu səpməkdən ibarət idi. Başqa sözlə, maarif, təhsil əkinçi üçün ən böyük meydan, münbit tarla şüurunu milli biganəlik, nadanlıq və cəhalətin "alaq otları" basmış geniş kütlə, savadsız xalq ola bilərdi.
Bu da bir həqiqətdir ki, "Əkinçi" qəzeti fəaliyyət göstərdiyi 2 ildə özünün müqəddəs amalına - xalqın maariflənməsinə ləyaqətlə xidmət etdi. O, qısa bir zamanda xalq maarifi və mədəniyyətinin, ana dilli məktəblərinin böyük carçısı oldu. "Əkinçi" bağlansa da, onun əkdiyi maarif, elm və mədəniyyət toxumları öz bəhrəsini verdi: yeni-yeni məktəblər açıldı, qəzetlər yarandı... "Əkinçi"nin davamçısı, türk dilində ikinci qəzet olan "Tərcüman" Həsən bəyin dostu, böyük türkçü İsmayıl bəy Qaspıralının redaktorluğu ilə nəşrə başladı. Bu qəzetin nəşrini Həsən bəy Zərdabi türkçülüyün bayramı kimi qarşıladı.
Bir müddət işsiz qalan Həsən bəy Zərdabi 1880-cı ildən doğulduğu Zərdab kəndində 16 il sürgün həyatı yaşamalı olur. Böyük ömrün bu illəri də doğma xalqa xidmətdə keçir. Mühafizəkarların fitnə-fəsadlarına, acı tənələrinə mərdliklə dözən Həsən bəy burada da maarifçilik əməllərini davam etdirir, müxtəlif qəzetlərə məqalələr yazıb göndərir. Fəqət düşmənləri onu "şapkalı rus," "sünni Həsən bəy" adlandırıb nüfuzdan salmaq istəyirdilər. Yeri gəlmişkən onu da qeyd edək ki, Həsən bəy hökumət idarələrində göstərdiyi xidmətlərə görə "Müqəddəs Anna" qızıl medalı ilə təltif olunmuşdu. Fəqət onu heç zaman yaxasına taxmamışdı. Hətta Qafqazın sərdarı Bakıya gələndə xaç şəkilli medalı döşünə taxmamaq üçün özünü xəstəliyə vurub mərasimə getməmişdi. Bəli, Həsən bəy rus təhsilli olsa da, milli ruhlu, vətənpərvər bir ziyalı idi, əsl müsəlman təəssübkeşi idi.
Uzun ayrılıqdan sonra Həsən bəy Zərdabi 1896-cı ildə uşaqlarının təhsillərini davam etdirmələri üçün Bakıya köçür. Əvvəl "Kaspi" qəzetində işləməyə başlayır. Çox keçmir ki, Bakı Şəhər Dumasına deputat seçilir, maarif komissiyasının üzvü olur. O, hər zaman Dumanın iclaslarında şəhərin uzaq məhəllələrində məktəb və xəstəxana açılması məsələsini qaldırır, çox zaman onun müsbət həllinə nail olurdu. Təsadüfi deyil ki, onun deputatlıq vaxtında Azərbaycan məktəblərinin sayı üçdən on altıya yüksəlmişdi. Həsən bəy həmin məktəblərdə ana dili tədrisinin həcmini artırmaq üçün daim mübarizə aparırdı, Bakıdakı xeyriyyə cəmiyyətlərinin işində yaxından iştirak edirdi. XIX əsrin sonu - XX əsrin əvvəllərində Bakıda milli ziyalıların bir araya gəlməsində, vahid milli Azərbaycan ideyası ətrafında birləşməsində Həsən bəy Zərdabinin müstəsna rolu olub.
Bu dövrdə onun qadın təhsili ilə bağlı ideyalarının gerçəkləşməsi istiqamətində mühüm hadisələr baş verir. Böyük mesenat Hacı Zeynalabdin Tağıyevin məliyyə dəstəyi və Həsən bəy Zərdabinin məsləhəti ilə 1901-ci ildə Bakıda Aleksandra Fyodorovna adına rus-müsəlman Qadın Məktəbi ("Tağıyev qız məktəbi") açılır. Bununla da böyük maarifçi Həsən bəy Zərdabinin uğrunda illərlə mübarizə apardığı azərbaycanlı qızlar üçün təhsil müəssisəsi yaratmaq ideyası reallaşır. Bu məktəbin açılmasında müstəsna rol oynayan Zərdabi həmin məktəbin nizamnaməsini də özü yazmış, məktəbin qəyyumlar şurasının üzvü seçilmişdi. Məktəbin ilk müdiri Həsən bəyin ömür-gün yoldaşı və silahdaşı Hənifə xanım Məlikova təyin edilmişdi.
Həsən bəy Zərdabi Azərbaycan qadınlarının maariflənməsinə xüsusi əhəmiyyət verib, 1901-ci ildə Bakıda azərbaycanlı qızlar üçün ilk məktəbin açılmasına böyük kömək göstərib. Gündəlik həyatında və işində xalqla sıx bağlı olub, asudə vaxtlarını xalq arasında keçirib, yeniyetmələri elmə, mədəniyyətə, maarifə həvəsləndirib, geniş ictimai fəaliyyət göstərib.
Onun apardığı təbliğatın nəticəsində Bakı gimnaziyasında oxuyan tələbələrin sayı xeyli çoxalıb.
Həsən bəy Zərdabi zəhmətkeş kütlələrin xoşbəxtlik və tərəqqisini elmdə görüb, elmin, təhsilin həyatla əlaqəsinə böyük əhəmiyyət verib. N.Nərimanovla birlikdə 1906-cı ildə Azərbaycan müəllimlərinin Bakıda keçirilən birinci qurultayının işində yaxından iştirak edib. Onun təşəbbüsü ilə Bakıda müəllimlərin II qurultayı çağırılıb. Bu qurultay zamanı o, xəstə olduğuna görə iclaslarda iştirak etməsə də, qurultaya təbrik məktubu göndərməyi unutmayıb.
Həsən bəy xəstə olduğu dövrlərdə də xalqın maarif və mədəniyyəti naminə məsləhətlərini əsirgəməyib. Fərhad Ağazadənin xatirələrinə görə, bir gün Üzeyir Hacıbəyov xəstə Həsən bəyi ziyarət etdikdə Həsən bəy əl işarələri ilə ondan bir opera yazmasını xahiş edib. Təklif məmnuniyyətlə qəbul edilib. Nəticədə, 1908-ci ildə "Leyli və Məcnun" operası yaranıb.
Həsən bəy Zərdabi həmişə əzilən və istismar olunan kütlələrin tərəfində olub. O, şəhərdə ehtiyacı olan şagirdlərə kömək etmək üçün Xeriyyə Cəmiyyəti yaradıb. Bütün gücünü cəmiyyətə daha çox üzv cəlb etməyə yönəldib. Çünki cəmiyyət o üzvlərin hesabına yaşamalı idi. Bu iş Həsən bəyə ağır gəlsə də, onun qəlbini əzsə də, geri çəkilməyib. Uğursuz günlərin birində hər yerdən əli üzülən Həsən bəy əldən düşmüş halda Bakı küçələrində çarəsiz gəzirmiş. Rədd cavabları gah soyuq nəzakətlə, gah həyasızcasına, gah da istehzalı gülüşlə olurmuş. Bəziləri xahişə gələn bu ziyalını inandırmağa çalışırmış ki, onun xahişi tam mənasızdır... Bəli, zavallı Həsən bəy "bu qızıl yuvalardan" çıxıb küləkli Bakı küçələrində "xeyirxahların" ona münasibətini düşünə-düşünə dolaşırmış. Birdən kiminsə onun qoluna toxunduğunu hiss edir. Başını qaldıranda qarşısında bir hambalın durduğunu görür. Hambalın 40-a yaxın yaşı olarmış. Günəşdən yanan üzü bürünc rəngdəymiş. Kürəyində palan, ayağında çarığ varmış. Hambal Həsən bəyə sevgi ilə baxırmış, üzündə də utancaq, çəkingən bir təbəssüm varmış. Hambal: "Eşitmişəm bizim uşaqları oxutmaq üçün pul yığırsan. Mən bir az qazanmışam. Budur, götür. Bilirəm, azdı, amma ürəkdəndi" - deyirş. Həsən bəy təəccübdən donub qalır. Bir xeyli danışa bilmir. Nəhayət, hambalın əlini sıxıb: "Çox sağ ol, dostum! Sən mənə o qədər pul verdin ki, onu mən həyatımda heç kimdən almamışam. Çünki sən nəyin varsa, hamısını verdin" - deyir və hambalın pulunu özünə qaytarır.
İctimai-siyasi problemlərlə yanaşı, əxlaq məsələləri də Zərdabinin fikrindən yayınmayıb. Əxlaq və etika məsələləri Zərdabinin dünyagörüşündə mühüm yer tutub. Onun əsərlərində cəmiyyətdə mövcud olan, bir-birinə fəsad təşkil edən sifətlər müqayisəli şəkildə qarşı-qarşıya qoyulurdu: bir tərəfdə zəhmətkeş təbəqə üçün xarakterik olan ən üstün əxlaqi cəhətlər, digər tərəfdə isə istismarçı siniflərə xas olan rüşvətxorluq, riyakarlıq, sərxoşluq kimi qeyri-insani keyfiyyətlər dururdu. Ömrünün sonunadək gərgin yaradıcılıq fəaliyyəti ilə məşğul olan Həsən bəy Zərdabi Azərbaycan xalqının tarixində milli teatrımızın banisi, mətbuatımızın yaradıcısı, ilk qız məktəbinin təsisçisi, Birinci Müəllimlər Qurultayının təşkilatçısı və sədri, görkəmli ictimai xadim və fədakar bir müəllim kimi daxil olub. Öz xalqına sədaqətlə xidmət etmək, xalqı maarifləndirmək, azadlıq hərəkatını canlandırmaq naminə yaşadığı dövrün bütün eybəcərliklərini, haqsızlıqlarını, xalqın zəhmətkeş təbəqələrini əzən, onları zülm altında inlədən feodal qəddarlıqlarını çəkinmədən yazılarında ifşa edən Həsən bəy Zərdabi zəngin ədəbi irsi və fəaliyyəti ilə Azərbaycan mədəniyyəti tarixinə yaddaşlardan silinməyən izlər qoyub getmiş böyük tarixi və ədəbi şəxsiyyətdir. Bu şəxsiyyətin xalqı qarşısındakı xidmətləri unudulmazdır!
Azərbaycan maarifçilik hərəkatının korifeylərindən olan Həsən bəy Zərdabi 1907-ci il noyabrın 28-də vəfat edib. Ertəsi gün böyük izdiham və təntənə ilə Bakıda Bibiheybət qəbristanlığında dəfn edilib. Onu da qeyd edək ki, 1948-ci ildə Bakıda Fəxri Xiyaban yaradılanda Zərdabinin qəbri ora köçürülüb.
Fazil QARAOĞLU